Roeien op de Lek (Culemborg), 12 juli 2014
Zaterdag 12 juli: Respec 2014: De beuk er in..
“Culemborg Bijvoorbeeld”
In het tweede weekeinde van juli vindt het activiteitenprogramma “Culemborg bijvoorbeeld” plaats. Onderdeel hiervan is de sloeproeiwedstrijd “Repec op de Lek”. De race wordt georganiseerd door de sloeproeiafdeling van de Culemborgse Watersportvereniging De Helling. Het is een unicum dat een kersverse sloeproeivereniging al meteen een wedstrijd organiseert. In 2013 namen de roeiers van de sloep “Jan van Riebeeck” op dat moment iets langer dan een jaar in de vaart – de uitdaging aan. De roeiers van Jan van Riebeeck organiseerden ook in 2014 “Respec op de Lek”. ’s Ochtends wordt er een parcours van 12 kilometer – heen-en-weer naar de veerpont in Beusichem – geroeid. ’s Middags staat er een ‘sprint’ van vier kilometer op het programma. Het aantal deelnemende teams aan de “Respec op de Lek-race” is hoger in vergelijk met 2013.
Tumultueuze start
Alles liep op rolletjes. Korte reistijd, een compleet team en mooi weer. De start is met twee roeiteam gelijktijdig en aan ons wad het de eer om met de dames, of moet ik meiden zeggen, van de roeivereniging uit Culemborg te starten. Twee factoren hebben een rol gespeeld waardoor de start met een gerust hart tumultueus genoemd mag worden. De dames zouden de race roeien in een gehuurde sloep. Dit is altijd wat onwennig. De tweede factor is de klassiek man-vrouw interactie. Zo’n boot met stoere meiden naast je leidt altijd toch af. Het gevolg was dat bij het startschot de boten niet parallel lagen maar min of meer kruislings. Het gevolg was een “clash” waarbij uw rapporteur zelfs heel licht gewond werd. Ik wist niet dat sloeproeien een contactsport is.
Boeiend
Eenmaal op de Lek is het zaak zo scherp mogelijk te varen. Onze stuurman Cees Bakker was zich hiervan ten volle bewust en voer scherp langs de boeien; zelfs zo scherp dat er een boeiend contact was. Kon geen kwaad, een scherpe eindtijd was het doel. En zoals u weet “Het doel heiligt de middelen”. Voor de gelegenheid was de boeg versterkt met de copiloot Carla Carlier. Ook zij kende het principe van het geheiligde doel en bij het gelijktijdig ronden van de boei met een concurrerende boot heeft zij deze boot afgehouden. Dat is dan de officiele lezing. De officieuze lezing is dat wij eventjes meegelift zijn met de boot die zo nodig haast had.
Tegen de krib gooien
Het varen op een rivier met zo’n sterke stroming vereist kennis en ervaring om een snelle tijd te realiseren. Zeilend moet je het soms over een andere boeg gooien maar roeiend moet je van rivierhelft wisselen, rekeninghoudend met de stroom. De rode sloep “Jan van Riebeeck” deed dit bij nader inzien eerder dan de “Leitsagher” en behaalde daardoor tijdwinst. Ook is het zaak de tegenstroom zo veel mogelijk te vermijden door tussen de kribben door zo veel mogelijk bij de wal te varen.’s Middags bij de sprint bleek dat er in de ochtend heel wat leermomenten waren geweest waar we ’s middags profijt van hadden. Heel opmerkelijk is dan weer wel het feit dat de gemiddelde snelheden tijdens de lange afstandsrace en de sprint ongeveer dezelfde is geweest; meer dan 8 km/uur. Misschien is de verklaring dat de boot tijdens de sprint een roeier minder kende (zie hieronder).
Soepele organisatie
In de aankondiging stond voor de starttijden de afkorting ca (=circa). Nu dat is heel ruim geinterpreteerd door de organisatie. De sprint stond gepland voor 15.00 uur maar om ca 14.00 uur werd al het sein gegeven: “We gaan racen”. Lietje zou ons om 15.00 uur komen versterken. Ze was er nog niet en bleek ook moeilijk per mobiele telefoon te bereiken zijn. Je zou het cryptisch kunnen omschrijven als: “Lietje was op tijd maar kwam toch te laat”. Er was nog een vacature en deze werd door “Wout” ingevuld. Een ander organisatorisch aspect was dat bleek dat onze stuurman Cees Bakker een horecatalent heeft. Onvermoeibaar was hij in het halen van dienbladen met bier. Prima Cees, je hebt er een gewaardeerde functie bij.
Tot slot
De “Respec op de Lek-race” betekent twee races op een dag. Een lange race en een sprint. Voor mij is de 2de race heftiger en meer een uitdaging. Het was een uitstekende racedag: goed geroeid, mooi weer en een prachtige ambiance. Volgend jaar weer.
Theo Ockhuizen,
Boeg, stuurboord